Hoe illustraties je bedrijf veranderen…

Hoe zorg je er voor dat de neuzen in je bedrijf weer allemaal dezelfde kant op gaan staan? Dat iedereen zich bewust is van de sterke punten van jullie bedrijf en dat je weet waar jullie aan moeten werken? Hoe maak je je toekomstvisie inzichtelijk en welke stappen krijgen prioriteit om die toekomstvisie te verwezenlijken? Via de mail? Waarschijnlijk zit je dan over een aantal jaar weer met elkaar rond de tafel om te concluderen dat je doel niet behaald is. Er is een andere manier! 

Een bedrijf is soms net een huwelijk en net als bij een huwelijk moet je soms even pas op de plaats maken. Even alles op tafel gooien, een paar passen naar achter zetten en dan de tijd nemen om te zien waar je staat, welke successen je hebt gehad, welke leerpunten je mee kunt nemen naar een volgend project, en welke richting je op wilt gaan met je partner(s).

Via een klant van mij kreeg ik de opdracht om illustraties te maken voor een Maatschap bestaand uit 4 partners die zich op dit punt bevindt en zoekt naar de juiste richting.

Belangrijk is hierbij om te bepalen welk gezamenlijk startpunt er is om van daaruit te kijken hoe de klant verder bouwt. Het startpunt van de maatschap heb ik gevonden in de Kernwaarden en de Kernkwaliteiten die tijdens een brainstormsessie werden genoemd.

Kernwaarden Graphic Recording

De kernwaarden vormen de eerste belangrijke component voor de fundering; het zorgt voor cohesie tussen de verschillende mensen werkzaam in het bedrijf; waar sta je als collectief voor? Waar geloof je in? Wat geeft dat beetje extra waardoor je gekozen hebt voor het werk dat je doet?

Kernkwaliteiten Graphic Recording

De kernkwaliteiten vertellen wat zij als Maatschap te bieden hebben en wat hun onderscheidt ten opzichte van andere maatschappen en hun dus uniek maakt. Weten welke punten jou uniek maken is belangrijk omdat het veel zegt over de klant die je zoekt.

De kernwaardes en -kwaliteiten zorgen samen voor een goede basis, en vormen in dit geval het vertrekpunt. Vanuit het vertrekpunt bepaal je waar je heen wilt. Wat is je einddoel en, minstens even belangrijk; welke kleine stappen ga je zetten om dat einddoel te bereiken? Op deze manier werk je gericht, kun je kijken welke stappen je al gezet hebt en welke je nog moet zetten om uiteindelijk te zorgen dat je het einddoel bereikt.

Ambities Graphic Recording

Mijn illustraties vormen een onderdeel in dit proces. Zodra je ze ophangt op een plek waar de partners elkaar rustig even kunnen spreken (kantoorruimte, koffieruimte) heb je een goede reminder welk doel je gezamenlijk hebt gesteld en wordt het een gemakkelijk onderwerp tijdens een kopje koffie. Probeer dat maar eens met een mailtje! Zodra die binnen komt wordt hij vaak niet gelezen omdat de bijeenkomst nog vers in geheugen zit, maar glijdt hij vervolgens rustig in het moeras van de vergetelheid. Absoluut een gemiste kans.

Wil je ook een gezamenlijk doel vaststellen en bereiken? Neem dan contact op. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.